راهنمای تصویری جمع‌آوری تمبر

راهنمای جمع‌آوری تمبر

[این یادداشت توسط تمبریاب ترجمه و ویرایش شده است، بازنشر آن با ذکر منبع بلامانع است]

چگونه به جمع‌آوری تمبر بپردازیم؟

جمع آوری تمبر می‌تواند یک سرگرمی در هر سطح مهارت و هزینه باشد. یک مبتدی یا کودک می‌تواند آلبومی با تصاویر زیبا داشته باشد. مجموعه‌دار حرفه‌ای می‌تواند شیفته مطالعه دقیق یک تمبر باشد و یا درگیر چالش ردیابی جدیدترین تمبر برای تکمیل مجموعه خود. راه درست برای جمع‌آوری، راهی است که شما را خوشحال می‌کند.


جمع‌آوری تمبر

  • جمع‌آوری مجموعه خود را با بسته‌های تمبر شروع کنید. فروشندگان تمبر و فروشگاه‌های سرگرمی، بسته‌های مقرون به صرفه را که شامل صدها تمبر استفاده شده است، ارائه می‌دهند. این‌ها عالی هستند تا بتوانید مجموعه تمبرهای جدید را ایجاد کنید. مطمئن شوید که تمبرهای داخل بسته کاملاً متفاوت باشند تا تمبرهای متنوعی را به دست آورید و نه تعداد زیادی از یک تمبر یکسان.

  • تمبرهای جدید را از اداره پست خریداری کنید. شما می‌توانید از تمبرهای یادبود استفاده نشده اداره پست، که اغلب با طرح‌های جذاب برای مجموعه‌داران منتشر می‌شوند، خریداری کنید. برخی از مجموعه‌داران این تمبرهای جدید “Mint” را به دلیل کیفیت بالاتر ترجیح می‌دهند، در حالی که برخی دیگر، از خواندن مهرهای ابطال “cancellation ink mark” اداره پست روی تمبرهای چسبیده به پاکت نامه، لذت می‌برند. اگر دوست دارید می توانید در هر کدام تخصص داشته باشید، اما خوب است که هر دو نوع را در مجموعه خود نگه دارید.

  • از مشاغل محلی و دوستان بخواهید تمبر را برای شما نگه دارند. مشاغل غالباً نامه زیادی دریافت می کنند و در صورت همکاری با مشاغل دیگر یا مشتری‌های بین المللی، می‌توانند نامه بین المللی نیز دریافت کنند. ممکن است دوستان و خانواده مایل باشند تمبرها را از نامه‌هایی که دریافت می‌کنند جدا کرده و آن‌ها را برای شما ارسال کنند.

  • یک دوست مکاتبه‌ای پیدا کنید. اگر از نوشتن و دریافت نامه لذت می برید، یک دوست مکاتبه‌ای پیدا کنید تا بتوانید مکاتبه مداوم داشته باشید. وب‌سایت‌ها به صورت آنلاین ممکن است به شما کمک کنند شخصی را در کشور دیگری پیدا کنید که ممکن است تمبرهایی را که شما معمولا نمی‌یابید در دسترس داشته باشد.

  • تمبرها را مبادله کنید. پس از اینکه چند بسته تمبر را مرتب کردید، ممکن است مقدار زیادی از نسخه های تکراری یا تمبرهایی وجود داشته باشند که به آن‌ها علاقه ای ندارید. شما می‌توانید این تمبرها را با موارد تکراری سایر مجموعه‌داران مبادله کنید و مجموعه خود را گسترش دهید. اگر هیچ دوست یا همکاری ندارید که مجموعه‌دار تمبر باشد، از کارمندان و مشتریان در فروشگاه‌های سرگرمی یا فروشنده تمبر بخواهید در صورت تمایل این کار را برای شما انجام دهند.
  • در ابتدای راه، بهتر است یک تمبر را با یک تمبر تبادل کنید تا اینکه به دنبال یافتن ارزش بازار آن تمبر باشید. البته یک استثناء تمبرهایی هستند که با یک مهر باطل بزرگ (مهر اداره پست) پوشانده شده و یا با پاره شدگی آسیب دیده باشند که به طور معمول کمتر از تمبر ارزش دارد.

  • به یک پورتال مجموعه‌داری تمبر بپیوندید. گردآورندگان تمبر اغلب برای به اشتراک گذاشتن نکات و عرضه تمبر ملاقات می‌کنند. اگر می‌خواهید با سرگرمی‌های تخصصی‌تر ملاقات کنید، می‌توانید به جای آن یک نمایشگاه تمبر پیدا کنید، جایی که مردم با مجموعه‌های تمبر خود برای جوایز رقابت می کنند.

جدا کردن کاغذ از تمبر باطله

[توجه: مجموعه‌داران پاکت‌های پستی از این روش با توجه به بریده شدن پاکت برای برداشت تمبر استقبال نمی‌کنند و آن را ناپسند می‌دانند]

  • تمبرها را با انبرهای تمبر جابه‌جا کنید. انبرهای تمبر را بصورت آنلاین یا در یک فروشگاه سرگرمی پیدا کنید و به جای انگشتان خود از آن‌ها استفاده کنید تا از آسیب دیدن تمبر به‌وسیله روغن یا رطوبت جلوگیری شود. به این‌ها معمولا به دلیل شباهت، موچین گفته می‌شود اما ضعیف‌تر و نرم‌تر از آن هستند که آسیبی به تمبر برسانند. نوک‌های ریز و باریک باعث می‌شود که به راحتی زیر یک تمبر بروند، در عین حال از بکارگیری نقاط تیز به جهت ایجاد پارگی اجتناب شده است.

  • قسمت بیشتری از پاکت را برش دهید. تمبرهای استفاده شده معمولا قبل از جمع‌آوری از پاکت جدا می‌شوند. اگر دوست دارید مهر ابطال روی تمبر را جمع کنید، یک کاغذ مستطیل را در اطراف مهر برش دهید و به این‌صورت جمع‌آوری کنید. در غیر این‌صورت، مربع کوچکی را در اطراف خود تمبر برش دهید. لازم نیست دقیق باشید، زیرا در مرحله بعدی کاغذ باقی مانده را حذف می‌کنیم. از آن‌جا که مهر ابطال فضای زیادی را در مجموعه شما می‌گیرد، بیشتر مجموعه‌داران فقط جالب‌ترین موارد را نگه‌داری می‌کندد.

  • تمبرها را در آب ولرم خیس کنید. این روش سنتی روی تمبرهای بیشتر کشورها و همچنین تمبرهای آمریکا تا سال ۲۰۰۴ کار می‌کند. تمبرهای چسبیده به کاغذ را درون یک کاسه آب ولرم قرار دهید طوری که مهر آن به سمت بالا باشد. از فضای کافی برای هرکدام استفاده کنید تا روی سطح شناور شوند. بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، پس از جدا شدن تمبرها از کاغذ، از انبرهای تمبر خود برای انتقال تمبرها به یک دستمال کاغذی خشک استفاده کنید. تمبرهای خیس را به آرامی انتقال دهید و کاغذ باقیمانده را جدا کنید. اگر کاغذ جدا نشد، بگذارید تمبر بیشتر خیس شود. سعی نکنید که تمبر را به سختی جدا کنید.
  • تمبرهای چسبیده روی کاغذهای رنگی و یا آغشته به جوهر بنفش را باید در کاسه های جداگانه خیس کنید، زیرا جوهر روی کاغذ ممکن است به تمبر نفوذ کند.

  • تمبرها را بشویید و خشک کنید. پس از برداشتن کاغذ، پشت تمبر را در آب تازه بشویید تا آخرین باقی‌مانده‌های چسب برداشته شود. بگذارید تمبرها یک شب روی یک دستمال کاغذی خشک شوند. اگر تمبرها خمیده باشند، می‌توانید آن‌ها را بین حوله‌های کاغذی گذاشته و سپس بین کتاب‌های سنگین قرار دهید.

  • تمبرهای برچسبی را با اسپری خوشبو کننده هوا جدا کنید. تمبرهای برچسبی، از جمله تمبرهای ایالات متحده از سال ۲۰۰۴، را نمی‌توان با استفاده از روش سنتی آب گرم از روی کاغذ جدا کرد. در عوض، یک ماده خوشبو کننده غیر پودری، ۱۰۰٪ طبیعی و با پایه گیاهی مانند Pure Citrus یا ZEP پیدا کنید. مقداری کمی را روی کاغذ چسبیده به تمبرها اسپری کنید، کاغذ خیسانده می‌شود. تمبر را به سمت بالا بچرخانید، گوشه کاغذ را کمی بچرخانید و به آرامی تمبر را جدا کنید. برای از بین بردن چسبندگی پشت تمبر، انگشت خود را در پودر تالک (یا پودر بچه) فرو کنید و پشت تمبر را به آرامی مالش دهید.

سر و سامان دادن مجموعه

  • مجموعه خود را مرتب کنید. بعد از مدتی، بیشتر مجوعه‌داران تمبر تصمیم می‌گیرند در زیر مجموعه خاصی از تمبرها فعالیت کنند. حتی اگر تصمیم دارید مجموعه گسترده‌تری را جمع کنید، موضوعی را انتخاب کنید تا به مجموعه شما کمک کند. در اینجا چند گزینه برای انتخاب وجود دارد:
  • کشور – این احتمالا رایج‌ترین روش برای مرتب کردن یک مجموعه است. بعضی افراد سعی می کنند حداقل یک تمبر از هر کشور در جهان جمع کنند.
  • جمع آوری موضوعی / ظاهری – یک طرح تمبر را انتخاب کنید که به معنای چیزی برای شما باشد یا اینکه فقط برایتان زیبا و جالب باشد. پروانه‌ها، ورزش‌ها، افراد مشهور و هواپیما چند موضوع رایج جمع‌آوری تمبر هستند.
  • رنگ یا شکل – مرتب‌سازی بر اساس رنگ می‌تواند یک مجموعه جذاب را ایجاد کند. برای یک چالش هیجان‌انگیز، سعی کنید تمبرها را به اشکال غیرمعمول مانند مثلث پیدا کنید.

  • تهیه یک آلبوم تمبر. آلبوم‌های تمبر یا “stock book” از تمبرهای شما در برابر آسیب محافظت می‌کنند و آن‌ها را در سطرها و صفحات قابل مشاهده، مرتب شده نگه می‌دارند. برخی از آن‌ها دارای تصاویر از کشور یا سال خاص هستند، بنابراین می توانید جمع‌آوری خود را بر اساس تصاویر انجام دهید.
  • برخی از آلبوم‌ها محدود هستند، در حالی که برخی دیگر صحافی هستند و می‌توانید صفحات جدیدی درج کنند. زمینه مشکی تمبرها را به وضوح نشان می‌دهند.

  • تمبرهای خود را روی آلبوم سوار کنید. در برخی از آلبوم‌ها می‌توانید تمبرها را با گذاشتن آن‌ها در نوارهای پلاستیکی ذخیره کنید. برای انواع دیگر، شما باید از یک چسب مخصوص استفاده کنید که به تمبر شما آسیب نرساند. از بین این دو گزینه می‌توانید انتخاب کنید:
  • به وسیله “Hinger” که تکه کاغذ یا پلاستیک تاشو هستند. برای استفاده، انتهای کوتاه آن را مرطوب کرده و به پشت تمبر بچسبانید، سپس انتهای بلند را مرطوب و به آلبوم تمبر وصل کنید. این روش برای تمبرهای ارزشمند توصیه نمی شوند.
  • به وسیله “Mount” که پوشش‌های پلاستیکی و گران‌تر اما برای تمبرهای شما بهتر هستند. تمبر را داخل پوشش قرار دهید، قسمت پشت پوشش را مرطوب کنید و آن را به آلبوم بچسبانید.

  • صفحات را با ورق‌های پلاستیکی جدا کنید. اگر صفحات آلبوم شما از هر دو طرف فضای ذخیره تمبر دارند، از ورق‌های پلاستیکی استفاده کنید تا از ساییدگی آن‌ها به یک‌دیگر یا پارگی جلوگیری کنید. مایلار (پلی‌استر نازک)، پلی‌اتیلن یا پلی‌پروپیلن نمونه‌ای از پلاستیک‌های محافظ موثر هستند، اما ممکن است شما بتوانید موارد دیگری را نیز پیدا کنید.

    • از ورق‌های وینیل اجتناب کنید، چون برای مدت طولانی نمی‌توانند به‌طور مناسبی از تمبرها محافظت کنند.

  • آلبوم خود را در جای ایمن قرار دهید. رطوبت، نور و نوسانات دما می‌تواند مجموعه تمبر شما را خراب کند، بنابراین آن را از زیر شیروانی یا زیرزمین‌های مرطوب دور نگه دارید. مجموعه خود را در نزدیکی درب‌ خروج یا دیوار بتونی قرار ندهید، زیرا ممکن است ایجاد رطوبت کنند. اگر مجموعه خود را در نزدیکی زمین قرار می‌دهید، ابتدا آن را در یک جعبه بگذارید.

شناسایی تمبرهای کمیاب

اگر نمی‌خواهید خودتان آن‌ها را بخرید، اغلب می‌توانید این کتاب‌ها را در یک کتابخانه بزرگ پیدا کنید.

  • تمبرها را با یک ذره‌بین بررسی کنید. با وجود طرح‌های بسیاری از موضوعات تمبر که فقط با یک خط یا نقطه متفاوت است، ذره‌بین احتمالا ارزشمندترین ابزار جمع‌آوری تمبر است. ذره‌بین‌های کوچک جواهرات برای بیشتر مجموعه‌داران کفایت می‌کند، اما برای شناسایی تمبرهای با ارزش یا آنهایی که به سختی شناسایی می‌شوند، به کارگیری ذره‌بین‌های قوی با منبع نور داخلی لازم است.

  • از یک دندانه‌شمار استفاده کنید. این ابزار اندازه دندانه‌های اطراف لبه تمبر را اندازه گیری می‌کند و فقط برای مجموعه‌داران حرفه‌ای تمبر لازم است. این وسیله به شما می‌گوید که تعداد سوراخ ها در ۲ سانتی‌متر (۰٫۷۹ اینچ) چقدر است، که می‌تواند تا حد زیادی بر قیمت تمبر ارزشمند تأثیر بگذارد.
  • اگر یک راهنمای تمبر دو عدد ذکر کند، مانند “Perf 11 x 12” ، شماره اول به دندانه افقی و شماره دوم به عمودی اشاره دارد.

  • ته‌نقش تمبر را مشخص کنید. کاغذهایی که برای چاپ تمبرها استفاده می‌شود گاهی دارای ته‌نقش (فیلیگران، واترمارک) هستند، که معمولا با نگه‌داشتن در مقابل نور نمایان می‌شوند. اگر تمبری دارید که فقط با ته‌نقش قابل شناسایی است، به یک مایع مخصوص تشخیص ته‌نقش نیاز دارید که غیر سمی باشد و برای تمبرها بی‌خطر است. تمبر را روی یک سینی مشکی قرار داده و مایع را روی آن بریزید تا ته‌نقش نمایان شود.
  • این روش راه خوبی برای یافتن چین و چروک‌ها و تعمیرهای پنهان بر روی تمبر نیز می‌باشد.
  • اگر نمی خواهید تمبرهای خود را خیس کنید، یک ابزار تخصصی برای این منظور مانند یک سینوسکوپ یا Roll-a-Tector خریداری کنید.

منبع: How to Collect Stamps

[ترجمه و ویرایش توسط تمبریاب]

4 دیدگاه برای “راهنمای تصویری جمع‌آوری تمبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی دارید؟